Inspirationen

Min formverden tager afsæt i biologien, specielt den maritime; samt i naturens ufattelige mangfoldighed af farver og former.
I 1999 skete der et afgørende skift i mine kunstneriske processer. En rejse til Oman (den første af mange, skulle det vise sig) fik mig til at åbne øjnene for havets ufattelige formverden. Jeg har siden taget dykkercertifikat og har opsøgt verden under havets overflade og har dykket i både Oman, Maldiverne, Egypten og Danmark.
Argonauter, konkylier, hajæg, rokkeæg, stikkende søpindsvin, konkave neongrønne sneglehuse, svajende søanemoner, rejer samt padderokker og alskens frøstande genspejler sig i mine keramiske arbejder, sammen med hyggelige frøer i leg.
Gå på opdagelse i mit univers ved at klikke rundt i kataloget og i bloggen eller bliv klogere på min arbejdsmetode i kapitlet Teknik.
Eller endnu bedre: Aflæg et besøg i mit smukke og oplevelsesfyldte galleri, centralt beliggende i Svendborgs gamle Latinerkvarter.

På billedet ovenover tegner jeg mønstre i sandet i ørkenen Wahiba Sands i Oman. Men selv om ørkenens stilhed og sandmønstre kan være fascinerende, er dog ikke her, at jeg får flest idéer.

En af de mest spændende opdagelser på rejserne til Oman var mødet med Argonauterne. Disse fantastiske blæksprutte-ægge-beholdere, hvis former har inspireret kunsthåndværkere i århundreder.
Mine Argonautskåle bliver drejet og modelleret op og siden underkastet en tidskrævende dekorering. Det er en form som jeg stadig arbejder med, og som hele tiden udvikler sig for mig.

Drejeprocessen er den mest spektakulære del af keramikerens arbejde.
Det er her formen dannes og dine erfaringer virkelig bringes i omdrejninger. Beslutninger skal tages på få sekunder og leret kan være mere eller mindre medgørligt.
Drejeprocessen er normalt relativt intens og hurtigt overstået - det lange seje træk ligger i efterbearbejdningen, i dekorationen og i brændingsprocesserne.