Inspirationen

Siden 2010 er jeg begyndt at dykke for at opleve mine “modeller” i deres naturlige omgivelser

Min formverden tager afsæt i biologien, specielt den maritime og i dens ufattelige mangfoldighed af farver og former.

I 1999 skete der et afgørende skift i mine kunstneriske processer. En rejse til Oman (den første af mange, skulle det vise sig) fik mig til at åbne øjnene for havets ufattelige formverden. Jeg har siden taget dykkercertifikat og har opsøgt verden under havets overflade og har dykket i både Oman, Egypten og Danmark.

Argonauter, konkylier, hajæg, rokkeæg, stikkende søpindsvin, konkave neongrønne sneglehuse, svajende søanemoner, rejer samt padderokker og alskens frøstande genspejler sig i mine keramiske arbejder, sammen med hyggelige frøer i leg.

Gå på opdagelse i mit univers ved at klikke rundt i kataloget og i bloggen eller bliv klogere på min arbejdsmetode i kapitlet Teknik.

Eller endnu bedre: Aflæg et besøg i mit smukke og oplevelsesfyldte galleri, centralt beliggende i Svendborgs gamle Latinerkvarter.

På billedet oven tegner jeg mønstre i sandet i ørkenen Wahiba Sands i Oman. Men selv om ørkenens stilhed og sandmønstre kan være fascinerende, er dog ikke her, at jeg får flest idéer.

En af de mest spændende opdagelser på rejserne til Oman var mødet med Argonauterne. Disse fantastiske blæksprutte-ægge-beholdere, hvis former har inspireret kunsthåndværkere i århundreder.
Mine Argonautskåle bliver drejet og modelleret op og siden underkastet en tidskrævende dekorering. Det er en form som jeg stadig arbejder med, og som hele tiden udvikler sig for mig.

Drejeprocessen er den mindste, men mest spektakulære del af keramikerens arbejde.

Drejeprocessen er den mindste, men mest spektakulære del af keramikerens arbejde.